woensdag 10 oktober 2012

over walnootjes & pompoentjes ...

super heerlijk ... om uw vingerkes bij af te likken:
"notentaart"
met verse noten van uwen eigen boom,
bijeen gesprokkeld door uw eigen kinders,
in uwen eigen hof,
niks beter dan da ;-)

stap 1: geef uw kinders enkele dagen opeenvolgend
de opdracht mee notekes te gaan zoeken in uw hofke ...
(absoluut gene kinderarbeid: die manne doen da graag ;-)


stap 2: laat uw kinders diezelfde notekes openbreken, pellen ...
(nog steeds geen enkel spoor van kinderarbeid,
alles gebeurt met een brede lach op hun gezichtje ;-)


bij stap 3: schiet ge dan zelf maar s in aktie,
of beter uwe mixer
(laat uw notekes tussen stap 2 & 3 drogen in t zonneke
of op uw houtstoveke ...)


stap 4: schakel uw kinders trug in & laat ze proeven,
nog steeds vinden ze het super plezant zenne ;-)


stap 5: het recept,
schakel uw kinders om de beurt in om dit te verwezelijken:

Bekleed een beboterde taartvorm van ongeveer 26cm met bladerdeeg (als ge zo’n voorverpakt bladerdeegske neemt zit daar een bakpapierke bij dat k zo gewoon in de taartvorm leg, dus niks beboteren
Prik in het deeg met een vork

Bestrijk met confituur (zelf gebruikte k: "kweeperengelei"
& leg hierop een laagske appeltjes

Meng 100gr zachte boter met 125gr suiker, 3 hele eieren, een scheutje melk & eventueel een pakske vanillesuiker voor de liefhebbers

Goed kloppen & 75gr zelfrijzende bloem & 150gr gemalen noten toevoegen, dit alles over de appeltjes gieten

30 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 190°C

Taart 5 minuten laten afkoelen, uit de vorm halen & als ze nog warm is bovenop confituur smeren & versieren met enkele nootjes!


stap 6:  laat uit beleefdheid eerst uw buurvrouw proeven ...


die daarstraks bijna onder lichte dwang haar goedkeuring gegeven heeft
om een fotooke van haar op uw blog te plaatsen ...

& voilà, zo komen we dan bij die pompoentjes,
vandaag nen kleine "try-out" gedaan van ons standje dat we samen gaan delen
op 21 oktober te Kasterlee!


hierbij zijt ge van harte welkom!



25 opmerkingen:

  1. Die notentaart klinkt heerlijk!!! EN ik probeer echt op die pompoenendag te geraken in Kasterlee, lijkt me lekker herfst-sfeer-snuif moment. Ik laat u nog iets weten tegen dat het zo ver is.
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ze's echt heeeerlijk ;-)
      we kijken ernaar uit ;-)

      Verwijderen
    2. trouwens mijn buurvrouw s ook nen aanrader:
      ze promoot haar olijfolie uit Spanje & maakt heerlijke cupcakeskes van amandelnootjes!

      Verwijderen
  2. Niets leukers dan nootjes kraken, vond ik vroeger ook geweldig haha!
    De taart klinkt heerlijk, hij is wel al op zeker ?
    x Syl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als ge rap zijt ... k heb juist geproefd, zelfs nog een bitje warm ... heeeeerlijk!!!

      Verwijderen
  3. Och jezus kindje jozef en nog meer heiligen, dat lijkt mij om bord en al op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow mjam mjam ik ben dol op noten en taart! Heb alleen geen notenboom hier in de tuin.... Maar ik zit nu te bedenken dat ik wel een collega heb met een notenboom (en ook nog eens drie kinderen!) Ha probleem opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die kinders zijn wel van essentieel belang natuurlijk,
      bespaart u een hoop werk ;-)
      (sorrie kids ;-)

      Verwijderen
  5. Dju man, lijkt mij over-héérlijk! We hebben enkele dagen geleden walnoten geraapt (en ja, ik geef je gelijk, kinders doen dat graag), dus dit receptje komt als geroepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superlekker lijkt me dat! Noten zal ik wel niet zelf gaan rapen, maar dit receptje moet ik zeker en vast bijhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik krijg al spontaan zin in die notentaart.. Al heb ik geen kinderen die mijn noten willen kraken. En mijn ventje zal het ook niet doen.. *zucht eens diep*

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm is dit recept ook uit te voeren zonder kinders en met noten gekocht in de winkel? (In plaats van door kinderen gezochte noten uit uw eigen hof) anders heb ik mooi een probleem! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. gaat die notetaart ook in kasterlee te vinden zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helaas, k kan nie onder mijn buurvrouw haar duifkes gaan schieten he, zij promoot haar zelfgewonnen olijfolie & amandelen uit Spanje, dus bij haar kan je WEL cupcakeskes proeven met verse amandelnootjes ;-)

      Verwijderen
  10. Hahaha... hoe grappig geschreven, ik krijg gelijk zin om notentaart te maken, hoewel ik absoluut geen keukenprinses ben :-) De jouwe is in elk geval goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit hebben we vanmiddag getest! Onze zoon vond het zoooo lekkkker dat hij voorstelde om meteen nog 2 stukken te eten. Hier wel met gekochte noten, want die notenboom heb ik in mijn tuin niet gekregen. En nog een weetje: van een gezonde voedingsexpert gehoord: noten (allerhande) zouden zowat het gezondste zijn dat er bestaat, alleen eten wij er in ons huidig voedingspatroon veel te weinig van (want nee, pindanoten en cashewnoten horen daar jammer genoeg niet bij). Dank je wel voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag eens getest met perziken uit blik, wegens geen appels meer. Was ook lekker!

      Verwijderen
  12. Ziet er erg lekker uit!
    Kan je het inschakelen dat ik een mail krijg bij een nieuwe update!
    Als het kan natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen